Αντέχεις να μάθεις πως… θα βγούμε από την κρίση;;;

Αντέχεις να μάθεις πως… θα βγούμε από την κρίση;;;
Γράφει ο Πέτρος Δούκας
Έχουμε εθιστεί στο να απαιτούμε για τα προβλήματά μας λύσεις-ξεπέτα με μπόλικα εύπεπτα σλόγκαν! Το παρακάτω άρθρο δεν είναι σύντομο, γιατί και η αντιμετώπιση των προβλημάτων απαιτεί ακόμα πολύ δουλειά!!!
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Αν και οι περισσότεροι θεωρούν ότι η ανάπτυξη στη Χώρα μας είναι λίγο-πολύ χαμένη υπόθεση, είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι μέσα σε έξη μήνες θα μπορούσαμε να φέρουμε τα πάνω κάτω (προς το καλύτερο)! 
Έχουμε χάσει την εμπιστοσύνη μας σε όλους• στους πολιτικούς, τους δικαστές, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, τους δημόσιους υπαλλήλους, την εκκλησία (που ασχολείται με ένα βραστό κάστανο), αλλά και προς τους ίδιους τους εαυτούς μας!
Ούτε ένα μεγάλο συλλαλητήριο δεν θεωρούμε ότι θα είχε νόημα να διοργανώσουμε!
Τι πρέπει και τι μπορεί να γίνει άμεσα, εδώ και τώρα;
Πρώτα απ´όλα ας πιστέψουμε στους εαυτούς μας!
Και στο ότι υπάρχουν καθαρά Ελληνικές λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουνε!
Κάποιες ιδέες λοιπόν για τους αρχηγούς των κομμάτων και τα οικονομικά τους επιτελεία:
ΜΕΡΟΣ Ι. Βασικές αλήθειες
1. Για να υπάρξει Ανάπτυξη και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας χρειάζεται ένα τσουνάμι επενδύσεων!
2. Χωρίς επενδύσεις, χωρίς ανάληψη ρίσκου από επιχειρηματίες, από βιοτέχνες, από διεθνείς κολοσσούς και μη, κλπ. ΔΕΝ θα υπάρξει ανάπτυξη, ΔΕΝ θα δημιουργούμε θέσεις εργασίας, ΔΕΝ θα μπορέσουμε να κτυπήσουμε την ανεργία!
•Και όχι μόνο! Θα συνεχίσει να χάνεται και η τεχνική ικανότητα, οι τεχνικές δεξιότητες (skill base), του εργατικού μας δυναμικού!
3. Το πρώτο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι οι Έλληνες για να συντηρούμε ένα τεράστιο και αναποτελεσματικό και αναξιοκρατικό Κράτος, πληρώνουμε ότι φόρους έχει επινοήσει ο ανθρώπινος νους!
ΔΗΛΑΔΗ, ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟ ΟΤΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΑΡΚΕΤΟΥΣ ΦΟΡΟΥΣ!!
4. Ναι, κάθε Κράτος έχει κάποιους υψηλούς φόρους σε κάποιους τομείς! Αλλά να ισχύουν ΟΛΟΙ οι φόροι ταυτόχρονα, και μάλιστα με τέτοιους υψηλούς συντελεστές, έ´αυτό δεν ισχύει πουθενά!
5. Δεν έχει συνταχθεί κανένα σχέδιο για την Αγροτική Ανάπτυξη! Γιά το πως θα διπλασιάσουμε την στρεμματική απόδοση σε κάθε χωράφι – έστω και αν πολλές εκτάσεις είναι σχετικά μικρές!
•εφόσον μπορούν και τα καταφέρνουν στην Ολλανδία και το Ισραήλ, πετυχαίνοντας πολλαπλάσια (700% υψηλότερη) στρεμματική απόδοση, τότε μπορούμε και εμείς! [Και το Πρόγραμμα της ΝΔ ασχολείται κυρίως με τα φορολογικά της γεωργίας και όχι με την αύξηση της απόδοση]!
•Γιαυτό υπάρχει η επιστήμη και η τεχνολογία! Για να την αξιοποιούμε, όχι να την κοιτάμε!
Πρέπει να προσκαλέσουμε τουλάχιστον για 6 μήνες τους καλύτερους γνώστες των πιο προχωρημένων συστημάτων καλλιέργειας από την Ολλανδία και το Ισραήλ, που μαζί με τους δικούς μας επιστήμονες θα βοηθήσουν τους αγρότες μας να αυξήσουν τις αποδόσεις!
%cf%80%ce%b5%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%82%ce%b4%ce%bf%cf%85%ce%ba%ce%b1%cf%82
6. Όπως λειτουργούμε σήμερα, χωρίς τις προαπαιτούμενες ηλεκτρονικές υποδομές, χωρίς αποτελεσματικό δικαστικό σύστημα, με τόση γραφειοκρατία, με τόσους φόρους, θα είναι σχεδόν αδύνατο να προσελκύσουμε επενδύσεις!
7. Όσον αφορά την αναπροσαρμογή και βιωσιμότητα του χρέους μας: το πόσο βιώσιμο είναι ένα χρέος εξαρτάται από το μέγεθος των καθαρών εσόδων κάθε φορέα που δανειοδοτείται! 
Άλλο χρέος μπορεί να σηκώσει το Κουβέιτ, άλλο η General Electric, άλλο ο Δήμος Πειραιά!
• όσο πιο αναχρονιστική και αρτηριοσκληρωτική είναι η οικονομική πολιτική, τόσο πιό δύσκολο θα είναι να είμαστε στοιχειωδώς συνεπείς στις υποχρεώσεις μας!
8. Ναι, πρέπει να διαπραγματευτούμε σκληρά για να ελαφρύνουμε το χρέος μας με μείωση των επιτοκίων και με επιμήκυνση του χρόνου των αποπληρωμών – έχοντας όμως αποδείξει σε όλους τους Εταίρους ότι κοιτάμε μπροστά και ότι έχουμε εμείς οι ίδιοι επιβάλλει τις ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις που είναι απόλυτα αναγκαίες για την ευημερία των Ελλήνων!
9. Τα εισοδήματα όλων μας θα αυξηθούν μόνον όταν αυξηθεί και η συνολική αξία όλων των αγαθών που παράγουμε!
Δεν μπορεί να παράγουμε προϊόντα αξίας €1000 και να ζούμε με την ψευδαίσθηση ότι δικαιούμαστε να πληρωνόμαστε €2000 και ότι με την βοήθεια καταναλωτικών δανείων δικαιούμαστε να δαπανάμε και να διαβιώνουμε αντίστοιχα!
10. Τα εισοδήματα δεν αυξάνονται και δεν θα αυξηθούν με Προεδρικά Διατάγματα, με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, με ψηφίσματα, και με το να τυπώνουμε και μοιράζουμε δραχμούλες! (Το αντίθετο θα συνέβαινε σε μια τέτοια περίπτωση!)
11. Θα αυξηθούν μόνον όταν παράγουμε πολλά περισσότερα προϊόντα, πολύ μεγαλύτερης συνολικής αξίας!
•Μόνο τότε! Και γιά να γίνει αυτό πρέπει να αλλάξει και να γίνει ασύγκριτα πιό ελκυστικό όλο το επενδυτικό κλίμα και περιβάλλον! Όλο!
12. Και κάτι άλλο• καλό θα ήταν ο εκάστοτε Πρωθυπουργός να καλούσε στο Μαξίμου ξεχωριστά κάθε αρχηγό κόμματος για να συζητάνε τα πιο βασικά ζητήματα!
12α. Επίσης να επισκέπτεται τις εγκαταστάσεις των πιο επιτυχημένων επιχειρήσεων για να βλέπει και να ακούει και να μαθαίνει από τους πιο επιτυχημένους!
12β. Επίσης να προσκαλεί και να συζητά σε πιο χαλαρό περιβάλλον και με βουλευτές κομμάτων της αντιπολίτευσης, για να σταματήσει πλέον αυτό το κλίμα της συνεχούς εμφυλιοπολεμικής κατάστασης.
Σε κάποιους ίσως αυτά φανούν αδιανόητα πράγματα.
Αλλά μόνο έτσι θα πιάσουμε το μάξιμουμ των δυνατοτήτων μας!
Μπορούμε!
ΜΕΡΟΣ ΙΙ ανάγκη για επενδύσεις
Η Ελλάδα χρειάζεται νέες επενδύσεις! Χωρίς αυτές δεν πρόκειται να υπάρξει ανάπτυξη! Χρειάζεται και παραγωγή πιο γόνιμων ιδεών!
Out-of-the-box thinking!
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Oι περισσότερες Eλληνικές επιχειρήσεις είναι καταχρεωμένες και η ανάγκη αναμόρφωσης του Πτωχευτικού Δικαίου είναι άμεση! Όσο οι επιχειρήσεις παραμένουν υπερχρεωμένες, ΔEN μπορούν να προσελκύσουν «ούτε σέντ» από τους επενδυτές!


Xωρίς όμως επενδύσεις και κυρίως μάλιστα σε εταιρείες που υπάρχουν, και ήδη έχουν δομή, 
αξιόλογη τεχνογνωσία, καλό και έμπειρο εργατικό δυναμικό, operational εγκαταστάσεις και γραμμές παραγωγής, καλή φήμη και πελατεία, καλές πωλήσεις και μερίδιο αγοράς και δίκτυα διανομής (όπως για παράδειγμα στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργιών), ΔEN πρόκειται να υπάρξει ανάπτυξη.


Kαι όμως, ενώ τέτοιες επιχειρήσεις συγκεντρώνουν τις παραπάνω «αρετές», αδυνατούν να προσελκύσουν αναπτυξιακά κεφάλαια λόγω της υπερχρέωσής τους!


Αλλά τα προβλήματα είναι για να τα λύνουμε, όχι για να τα κοιτάμε και να μουρμουράμε!

Πως;

Με το να δώσουμε τη δυνατότητα στις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, είτε:
1. Nα δημιουργήσουν μια νέα μητρική εταιρία στην οποία να μεταφέρονται και όλες οι μετοχές, αλλά και OΛA τα δάνεια και OΛEΣ οι υποχρεώσεις προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. 

Η θυγατρική θα κατέχει όλο το ενεργητικό, έτσι ώστε ο ενδιαφερόμενος επενδυτής να μπορεί να επενδύσει σε μια πολύ πιο καθαρή επιχείρηση. 

Μέρος της υπεραξίας από την επένδυση θα το καρπούται η μητρική για να τακτοποιήσει τα χρέη της (ενώ σήμερα δεν καρπούται καμία νέα υπεραξία)!

Έτσι, θα προκύψει επιχειρηματική δραστηριότητα και υπεραξίες, από τις οποίες θα ωφεληθούνε, έστω μερικώς, οι πάσης φύσεως πιστωτές!

Αλλοιώς, απλά θα συνεχίσει να βουλιάζει και θα βουλιάξει «αύτανδρη»!

2. Εναλλακτικά, οι επιχειρήσεις αυτές να μεταφέρουν OΛEΣ τις ουσιαστικές τους παραγωγικές και εμπορικές δραστηριότητες και τα στοιχεία του ενεργητικού τους, σε μια νέα θυγατρική, ιδιοκτησίας 100% της (προβληματικής) μητρικής!
Έτσι οι επενδυτές που θα ήθελαν να επενδύσουν στην καθαρή οικονομικά θυγατρική, δεν θα είχαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της υπερχρέωσης της μητρικής!


Eπιπλέον, ούτε η μητρική θα έχανε κάτι, αφού θα είχε το 100% των μετοχών της θυγατρικής!! 

Aλλά ούτε και οι τράπεζες θα έχαναν, αφού η ανάπτυξη της νέας θυγατρικής και οι επενδύσεις σε αυτές θα αύξανε τη συνολική αξία της μητρικής στην οποία έχουν δανείσει!!
Θα μπορούσε να υπάρχει ρήτρα ώστε όποιος θα επένδυε στη θυγατρική, να έπρεπε να πάρει την έγκριση, το “approval” και των τραπεζών, οι οποίες θα είχαν το δικαίωμα ελέγχου όλων των συναλλαγών, το δικαίωμα να ορίζουν τον Oικονομικό Διευθυντή και τους Eλε
γκτές!
Θα απαιτηθεί φυσικά και μια ειδική νομοθετική ρύθμιση ώστε η νέα καθαρή από χρέη θυγατρική να μην μπορεί να θεωρηθεί άμεσα «διάδοχος» της καταχρεωμένης μητρικής και αυτόματα οι απαιτήσεις να περάσουν σε αυτή!

•Για τις κρατικές εταιρίες η πρόταση είναι για μία Aιρετική πολιτική που θα απαιτούσε ευρύτερη συναίνεση:
Θα μοίραζα τις μετοχές όλων των κρατικών επιχειρήσεων στα 11 εκατομμύρια Eλλήνων δωρεάν!
Aυτοί θα γινόντουσαν οι πραγματικοί ιδιοκτήτες!
Για τις μη εισηγμένες στο Xρηματιστήριο δημόσιες επιχειρήσεις:
α. θα μετοχοποιούσα το κεφάλαιό τους,
β. θα εισήγαγα τις μετοχές τους με συνοπτικές διαδικασίες στο XAA (είχα περάσει εγώ σχετικό νόμο το 1993)
γ. θα μοίραζα τις μετοχές τους στα 11 εκατομμύρια ελλήνων που θα μπορούσαν ύστερα από 5-10 μήνες να να τις διαπραγματεύονται ελεύθερα στο χρηματιστήριο.
Όταν πωλούσε κανείς τις μετοχές του  μέσω του Xρηματιστηρίου, το 30% των εσόδων θα πήγαινε σε αποθεματικό για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, ενώ το 70% θα ήταν καθαρό όφελος στη τσέπη του Έλληνα πολίτη!
Περίπου με μια τέτοια μεθοδολογία προχώρησαν στην ιδιωτικοποίηση οι σοβιετικού τύπου οικονομίες της Πολωνίας, της Tσεχίας, της Σλοβακίας, της Πολωνίας και της Oυγγαρίας για το πέρασμά τους από τον κομμουνισμό στην ανοικτή οικονομία.

Έτσι, μόλις παρουσιάσουμε ουσιαστικό έργο και υλοποιήσουμε τέτοιες ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις, και αποκαταστήσουμε κάποια εικόνα αξιοπιστίας κι σοβαρότητας, θα συζητούσαμε μια νέα ουσιαστική ελάφρυνση του official sector debt, ώστε να ελαφρυνθεί το βάρος και το κόστος εξυπηρέτησής του!

3. Και κάτι άλλο• καλό θα ήταν ο εκάστοτε Πρωθυπουργός να καλούσε στο Μαξίμου ξεχωριστά κάθε αρχηγό κόμματος για να συζητάνε τα πιο βασικά ζητήματα!
4. Επίσης να επισκέπτεται τις εγκαταστάσεις των πιο επιτυχημένων επιχειρήσεων για να βλέπει και να ακούει και να μαθαίνει από τους πι επιτυχημένους!
5. Επίσης να προσκαλεί και να συζητά σε πιο χαλαρό περιβάλλον και με βουλευτές κομμάτων της αντιπολίτευσης, για να σταματήσει πλέον αυτό το κλίμα της συνεχούς εμφυλιοπολεμικής κατάστασης.
Σε κάποιους ίσως αυτά φανούν αδιανόητα πράγματα.
Αλλά μόνο έτσι θα πιάσουμε το μάξιμουμ των δυνατοτήτων μας!
III. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ NEW DEAL
1. Το πέρασμα των κρατικοδίαιτων και αναξιοκρατούμενων δημοσίων επιχειρήσεων στους πολίτες.
Οι μήνες περνάνε, τα χρόνια περνάνε και οι ΔΕΚΟ λειτουργούν όπως λειτουργούσαν πάντα!
2-Άμεσος περιορισμός και κατάργηση του αριθμού των πιστοποιητικών που απαιτούνται για κάθε αδειοδότηση.
Αυτοί που συλλαμβάνονται να παρανομούν φυσικά και θα τιμωρούνται.
Αλλά τουλάχιστον το 50% των απαιτουμένων πιστοποιητικών είναι χωρίς ουσία και απότοκο της πρωτόγονης δημόσιας διοίκησης.
3-Να τεθεί ανώτατο πλαφόν αμοιβών για όσους εργάζονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και ακόμα περισσότερο στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.
4-Όσοι τοποθετούνται σε ηγετικά πόστα σε φορείς του Δημοσίου, να μην πληρώνονται περισσότερο από το εισόδημα που δήλωναν πριν τοποθετηθούν!
Δεν μπορεί στη φορολογική σου δήλωση να δήλωνες ετήσιο εισόδημα €15 χιλ. και να σε τοποθετούν οι κομματικοί σου φίλοι σε ΔΕΚΟ με αμοιβή 200.000,-χιλ. ευρώ!
5-Αποποινικοποίηση των ακάλυπτων επιταγών και αντικατάσταση της σχετικής νομοθεσίας μας με κάποια παραλλαγή αυτής των ΗΠΑ.
επιταγες
6-Κατάργηση του πιστοποιητικού φορολογικής ενημερότητας (με εξαίρεση τους πολιτικούς και τις οικογένειές τους), που είναι παγκόσμια ελληνική ευρεσιτεχνία και καταταλαιπωρεί τους συμπολίτες μας.
Οι φορολογικές διαφορές των πολιτών με το Δημόσιο δεν μπορεί να είναι φρένο στις προσπάθειές τους να δράσουν οικονομικά.
7-Για την τόνωση της ρευστότητας και των επενδύσεων, κατάργηση του πόθεν έσχες (με εξαίρεση τους πολιτικούς!)
8-Ελεύθερο επαναπατρισμό κεφαλαίων από το εξωτερικό (με εξαίρεση τους πολιτικούς!), με 6% εισφορά υπέρ του Δημοσίου με κατάργηση κάθε άλλης διάταξης περί καταδίωξης των καταθετών, εκτός αν υπάρχουν βάσιμες υποψίες γιά εμπλοκή τους σε εμπόριο ναρκωτικών, απαγωγές, τρομοκρατικές δραστηριότητες κλπ.
9-Μείωση του φόρου μεταβίβασηςστο 4% (οι εισπράξεις είναι απογοητευτικές ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν συναλλαγές).
10-Μείωση του φόρου κληρονομιάς στο 1-2%, χωρίς ποσοτικό όριο! 
11-Εφαρμογή ενός Φόρου μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας 0,4% (το σημερινό καθεστώς χαρατσιών είναι ‘σοβιετικού’ τύπου. Έχει διαλύσει την αγορά ακινήτων και την οικονομική δραστηριότητα, ενώ πλήττει και την ρευστότητα διότι οι εξασφαλίσεις  σε ακίνητα που έχουν οι τράπεζες έχουν σήμερα έχουν χάσει και το 50% της αξίας τους!)
{Η υπερφορολόγηση των ακινήτων αυξάνει το marginal cost των επενδύσεων σε ακίνητα και αποτρέπει τις επενδύσεις σε αυτά. Αυτός είναι ένας από τους λόγους κατάρρευσης της αγοράς ακινήτων!}
12-Σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες. 
Οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές μαζί με όλους τους άλλους φόρους (ΦΠΑ, ακίνητα, κλπ) αποτρέπουν κάθε νέα επένδυση, και προτρέπουν να γίνονται συναλλαγές κάτω από το τραπέζι.
Έτσι φθάσαμε στην αστεία κατάσταση, οι επιχειρήσεις να πληρώνουν μέρισμα με τη μορφή ‘επιστροφής κεφαλαίου’ για να αποφύγουν την καταχρηστική φορολόγηση στα μερίσματα, ενώ πραγματικές και μη κρατικοδίαιτες ναυαρχίδες της Ελληνικής βιομηχανίας, όπως η Βιοχάλκο, να φευγουν απηυδισμένες απ´ τη Χώρα μας!
13. * ΜΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΙΔΕΑ: γιά ΟΛΕΣ τις Επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι € 3 εκατομ. να τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουν να πληρώνουν φόρο 3% ΕΠΙ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ, χωρίς καμία απαλλαγή, ή  ανάλογα με τις τρέχουσες φορολογικές διατάξεις!!!!
13α. * ΚΑΙ ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ: Άμεση αναμόρφωση του Πτωχευτικού Δικαίου που να διευκολύνει την άμεση μετατροπή τραπεζικών δανείων σε μετοχές… Το σημερινό καθεστώς είναι, στη πράξη, απόλυτα δυσλειτουργικό, γιαυτό και δεν έχει διευθετηθεί καμία υπόθεση!!!
14-Κατάργηση των απαγορευτικών διατάξεων σχετικά με τις επενδύσεις από offshore εταιρείες. 
Οι διατάξεις αυτές, αντί να ενθαρρύνουν, αποτρέπουν τις επενδύσεις στη χώρα μας.
Όσες εταιρείες αποδεικνύουν την νομιμότητα της προέλευσης των κεφαλαίων τους, να μπορούν να επενδύουν με το ίδιο φορολογικό καθεστώς που επενδύουν οι εγχώριες.
15-Χρειάζεται να θεσμοθετηθεί ανεξάρτητη αρχή κατά το πρότυπο των αντιστοίχων στο Ηνωμένο Βασίλειο (Tax Commission) στην οποία μπορεί να προσφεύγει ο φορολογούμενος πριν καταφύγει στο δικαστήριο ώστε να μειωθεί ο αριθμός των υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια.
Η ανεξάρτητη αρχή θα έχει στην δικαιοδοσία της τις κατά τόπους Φορολογικές Επιτροπές οι οποίες θα απαρτίζονται από ανθρώπους κύρους με γνώσεις φορολογικού δικαίου που δεν θα έχουν σχέση με το Δημόσιο.
16-Πρέπει να ξεφύγουμε από τυπολατρικές φοροεισπρακτικές πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί, συμπεριλαμβανομένου και του ΚΒΣ (Kώδικα Bιβλίων & Στοιχείων), και που απαιτούν σημαντικό κόστος παρακολούθησης και συντήρησης, χωρίς να βελτιώνουν τις εισπράξεις του Δημοσίου στην πράξη.
Όπως και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, το φορολογικό σύστημα πρέπει να υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να τηρούν βιβλία και στοιχεία με τρόπο που να αποδεικνύει τις συναλλαγές τους αλλά αυτά τα βιβλία και στοιχεία να τηρούνται κατά την κρίση τους και να αποδεικνύεται το έσοδο και η δαπάνη με τον πιο πρόσφορο τρόπο.
Για παράδειγμα, εάν μία επιχείρηση δεν έχει έστω ένα τιμολόγιο διότι αρνείται ο προμηθευτής της να εκδώσει τιμολόγιο, η απόδειξη της πληρωμής (π.χ. με επιταγή ή με υπογεγραμμένη απόδειξή του) να είναι αποδεικτικό στοιχείο της δαπάνης για την επιχείρηση που κατέβαλε την πληρωμή και η εφορία στη συνέχεια να ζητεί εξηγήσεις από τον λήπτη π.χ. της επιταγής για τη μη έκδοση στοιχείου ή για τη μη καταχώρηση του εσόδου στα βιβλία του
17 • Κατάργηση όλων των άχρηστων και ανενεργών φορέων.
18-Μείωση κατά 50% του αριθμού των συμβούλων κάθε Υπουργού και Υφυπουργού. Σύμβουλοι κάθε Υπουργού πρέπει να είναι κυρίως οι υπηρεσιακοί παράγοντες.
19-Μείωση του αριθμού των απασχολουμένων στο Δημόσιο. Έμφαση να δοθεί στην αποχώρηση όσων μπήκαν στο Δημόσιο από το παράθυρο τα τελευταία 5 χρόνια και σε όσους δεν αποδίδουν. 
Επίσης πρώτοι στην εφεδρεία να μπουν οι συγγενείς πολιτικών προσώπων.
%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%b3%ce%bc%ce%b1%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%bf%cf%83%ce%b9%ce%bf
20 –Περιορισμός του Προϋπολογισμού της Βουλής. Δεκάδες βουλευτές ταξιδεύουν στο εξωτερικό χωρίς καν να υποβάλλουν κάποια Έκθεση που να αναλύουν τα δήθεν επιτεύγματά τους, ενώ η ίδια η Βουλή εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχει πάψει να νομοθετεί!
21. Αυστηροποίηση και τήρηση των πειθαρχικών διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα, ώστε οι ‘κακοί’ υπάλληλοι να αποχωρούν με συνοπτικότερες διαδικασίες από την υπηρεσία.
Όποιος δεν εργάζεται φιλότιμα, όποιος είναι συστηματικά ‘κοπανατζής’, όποιος χρηματίζεται ή κλέβει, να αποχωρεί από τον Δημόσιο τομέα.
22. Δραστική μείωση των μυστικών και απόρρητων κονδυλίων του Υπουργείου Εσωτερικών που δεν χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς που θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται. Δικαστικός λειτουργός να εξετάζει αν πράγματι αυτά που ξοδεύτηκαν ξοδεύτηκαν για εθνικούς σκοπούς, ή για καλυφθούν δαπάνες του Γραφείου του Υπουργού!
23. Δραστική μείωση της κρατικής διαφήμισης. 
Πολλοί φορείς κυρίως οι τραπεζίτες, ανταλλάσσουν χορηγίες για διαφήμιση με ευνοϊκή μεταχείριση των Διοικητών τους.
24. Εγκατάσταση κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος για κάθε παραγγελία φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ.
Η σημερινή κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, όχι μόνο όσον αφορά τις τιμές, αλλά ακόμη περισσότερο όσον αφορά την κατανάλωση.
Αλλά η περικοπή των δαπανών στα νοσοκομεία και για τα φάρμακα θα αποδειχθεί ανεπαρκής εφόσον δεν υπάρχει κανένα σοβαρό ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης κάθε παραγγελίας φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ.
Η έλλειψη ηλεκτρονικού ελέγχου στις παραγγελίες και την κατανάλωση έχουν συμβάλλει στη δημιουργία εστιών διαφθοράς και στην κατασπατάληση δισεκατομμυρίων.
25.  Αντί για τουρίστες, να αξιοποιηθεί το στελεχιακό δυναμικό των υπαλλήλων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, παρέχοντάς του την εξουσιοδότηση να πραγματοποιεί ολοένα και περισσότερους επιτόπιους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε όλα τα είδη δαπανών, σε Υπηρεσίες ή Νομικά πρόσωπα & οργανισμούς που επιδοτούνται από το δημόσιο ταμείο.
26. Περιορισμός της σπατάλης στους δήμους, τις νομαρχίες και τις περιφέρειες και αυστηρότατος έλεγχος των οικονομικών  τους με εισαγωγή ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης, κλπ. Περιορισμός της παράθεσης γευμάτων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια διασκέψεων και εκδηλώσεων στην ‘περιφερειακή’ αυτοδιοίκηση.
27. Μείωση κατά 30% της επιχορήγησης των πολιτικών κομμάτων. Δεν χρειάζεται να οργανώνουν τόσες φιέστες και να λειτουργούν με τόσο υψηλό κόστος με τα χρήματα των φορολογουμένων. Τα Ελληνικά πολιτικά κόμματα επιχορηγούνται δεκαπλάσια από τα αντίστοιχα Βρετανικά.
28. Απαγόρευση της δανειοδότησής των πολιτικών κομμάτων από τις τράπεζες με εξασφάλιση την προεξόφληση των μελλοντικών επιχορηγήσεών του.
29. Μείωση κατά 20% των επιχορηγήσεων των θίνκ-τανκ των πολιτικών Κομμάτων (ΙΣΤΑΜΕ κλπ.), τα οποία ελάχιστο thinking έχουν προσφέρει στη πολιτική ζωή του τόπου!
30. Επέκταση των επιτόπιων ουσιαστικών ελέγχων (δειγματοληπτικών έστω) στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και τις επιχειρήσεις τους, καθώς επίσης και στα Α.Ε.Ι. & Τ.Ε.Ι. , στα Ν.Π.Ι.Δ. που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο ή από κοινοτικούς πόρους.
31.  Ενεργοποίηση του ν.3492/2006 που είχα συντάξει και που αφορά την Οργάνωση συστήματος ελέγχου για τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού φορέων. Οι έλεγχοι του Ε.Σ. σίγουρα δεν επαρκούν, μιας και αφορούν τον τύπο & όχι την ουσία ενός μικρού μέρους των δαπανών. Και για αυτή τη δουλειά μπορεί να αξιοποιηθούν τα στελέχη του ΓΛΚ
32. Έμφαση στους επιτόπιους ουσιαστικούς δειγματοληπτικούς ή τακτικούς ελέγχους που αφορούν: προμήθειες υπηρεσιών του στενού ή και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (νοσοκομεία-προνοιακά ιδρύματα-περιφερειακές ενότητες-δήμους), τακτικές & πρόσθετες αποδοχές προσωπικού , ελέγχους επιβεβαίωσης καταβολής σε δικαιούχους συντάξεων και των προνοιακών επιδομάτων, εκτέλεση έργων, (επιμέτρηση, εκτέλεση σύμβασης ), προγράμματα που εκτελούνται από Κ.Α.Π. ή Π.Δ.Ε.
33. ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Ο συντελεστής δόμησης 200 μ2 ανά 4 στρέμματα, να εφαρμόζεται αναλογικά και για οικόπεδα με μεγαλύτερη επιφάνεια, ώστε να μειωθεί το κίνητρο συνεχούς κατάτμησης που προκαλεί προβλήματα σε οδοποιία, αποχέτευση, ηλεκτροδότηση, αλλά και, ιδιαίτερα, στο φυσικό περιβάλλον.
33α. Tέρμα στα αυθαίρετα: Κάθε αρμόδιος υπάλληλος να ‘χρεώνεται’ μια περιοχή που θα την παρακολουθεί συστηματικά δορυφορικά και με επιτόπιους ελέγχους.
Οι ποινές για τους παραβάτες να είναι άμεσες και αυστηρότατες.
Για τα ήδη διακατεχόμενα ή καταπατημένα ακίνητα και για τα ‘αυθαίρετα’ κτίσματακαι τους ‘οικισμούς’ που υπάρχουν για πάνω από 25 χρόνια να θεσμοθετηθεί η ‘τακτοποίησή’ τους, αλλά με την σύμφωνη γνώμη της τοπικής αυτοδιοίκησης και για όσες περιπτώσεις δεν αποτελούν ‘καραμπινάτες΄ αυθαιρεσίες, κλπ.
Από το 2005 είχα καταθέσει λεπτομερείς προτάσεις για το θέμα αυτό που αφορά 300 χιλιάδες φτωχότερους, κυρίως, συμπολίτες μας. Έτσι, εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας θα αποκτήσουν καθαρούς τίτλους ιδιοκτησίας.
34. Συνέχιση της απελευθέρωσης των εργασιακών σχέσεων ώστε οι αμοιβές να είναι ανάλογες με την πραγματικότητα κάθε επιχείρησης.
35. Κάθε επιχείρηση έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, δυνάμεις και αδυναμίες.
Οι κλαδικές και πανελλαδικές συμβάσεις καταδικάζουν τις περισσότερες στην κατάρρευση.Κάθε επιχείρηση να αποφασίζει άμεσα και ελεύθερα πόσο μπορεί να πληρώσει και πόσο προσωπικό πράγματι χρειάζεται.
36. Τα «σωματεία και τα συνδικάτα» να υποχρεούνται να δημοσιοποιούν αναλυτικά κάθε έσοδο και κάθε δαπάνη. Να επαναπροσδιορισθούν τα συνδικαλιστικά προνόμια. Πόσες άδειες το μήνα δικαιούνται, πόσοι συνδικαλιστές έχουν το «αμετάθετο», και εξορθολογισμός των εξουσιών τους, πόσες προσωπικές επιχορηγήσεις για δαπάνες, και διακοπές έχει λάβει ο καθένας κλπ.
Δεν συγκυβερνάνε την επιχείρηση με τους μετόχους που έχουν επενδύσει και ρισκάρουν τα κεφάλαιά τους! Επίσης να μειωθεί σημαντικά η επιχορήγησή τους που επιτρέπει στις ηγεσίες τους να κάνουν την προσωπική τους πολιτική
37. Απελευθέρωση των ωραρίων εργασίας για όλα τα καταστήματα, χωρίς να μπορούν οι Ενώσεις τους να επιβάλλουν άλλη τάξη πραγμάτων. Πολλοί ισχυρίζονται πως «αφού τα μαγαζιά δεν έχουν κίνηση γιατί οι πελάτες τους δεν έχουν χρήματα να ξοδέψουν, τι νόημα έχει να είναι ανοικτά περισσότερες ώρες, περισσότερες μέρες»; Η απάντηση είναι απλή: η περισσότερη ελευθερία παρέχει περισσότερες επιλογές, κυρίως στους πελάτες. Πελάτες, παλιοί και καινούργιοι θα βρουν την ισορροπία στις σχέσεις τους.
38. Να καλέσουμε επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο (για παράδειγμα fund managers που αποχωρούν από το Λονδίνο και εγκαθίστανται στη Γενεύη για φορολογικούς λόγους), να εγκαταστήσουν περιφερειακά και GLOBAL HEADQUARTERS στην πατρίδα μας και να εκμεταλλευθούν τα ιδιαίτερα ελκυστικά φορολογικά κίνητρα του Ν. 3427/2005. 
Είμαι συντάκτης των σχετικών διατάξεων που ήδη αξιοποιούν σπουδαίες πολυεθνικές όπως η C.C.C. και η OLAYAN GROUP. Και μάλιστα οι διατάξεις να τροποποιηθούν ώστε να επιτρέπουν στις εταιρείες αυτές να ενεργούν ως ‘principal’ και να μπορούν να αγοράζουν και να πουλάνε στην μητρική τους εταιρεία και σε τρίτους εκτός Ελλάδας, και όχι απλά να παρέχουν υπηρεσίες στην ‘μητρική’ τους εταιρεία!
39. Για κάθε νέα επένδυση να επιτρέπεται στον επιχειρηματία να μπορεί ο ίδιος να καθορίσει τις αποσβέσεις που θα καταγράψει. Να μπορεί για παράδειγμα να αποσβέσει το 100% της επένδυσης τον πρώτο κιόλας χρόνο.
40. Κατάργηση της επιβολής «τελών και φόρων υπέρ τρίτων» (αγγελειόσημο, κλπ), που αυξάνουν το κόστος του τελικού ‘καταναλωτή’. Οι εισφορές να γίνονται με διαφανείς διαδικασίες από τους εργοδότες και τους εργαζόμενους και όχι από την ‘πίσω πόρτα’.
41. Οι νέοι μας αποφοιτούν από τα λύκεια και τα πανεπιστήμια με ελάχιστη τεχνογνωσία (skills). Προτείνω όλοι οι νέοι και οι νέες από 17-23 ετών να ενταχθούν σε προγράμματα μαθήτευσης (apprenticeship) στα εργοστάσια και τις βιομηχανικές μονάδες της χώρας (όχι σε γραφεία) για δύο καλοκαίρια. Με αμοιβή όση μπορεί να διαθέσει το Δημόσιο συν τα οδοιπορικά και φαγητό. Έτσι θα αποκτήσουν κάποιες χρήσιμες δεξιότητες και θα καταλάβουν ‘τι θα πει δουλειά!
%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%ce%bb%ce%b7%cf%88%ce%b5%ce%b9%cf%82
42. Σήμερα, αν κάποιος είναι συνταξιούχος π.χ. στο ΤΕΒΕ/ΟΑΕΕ, δεν μπορεί να είναι μέτοχος σε εταιρεία (ΕΠΕ ή ΑΕ), με ποσοστό πάνω από 3%. 
Αλλιώς όχι μόνο διακόπτεται η σύνταξή του, αλλά αν είναι συνταξιούχος και άλλου ταμείου συνεχίζει να πληρώνει τις εισφορές στον ΟΑΕΕ, προσαυξημένες μάλιστα κατά 50%. Αντικίνητρο στην επιχειρηματικότητα χωρίς κανένα νόημα.
43. Κίνητρα γιά την κατασκευή μικρών ιδιωτικών αεροδρομίων: για παράδειγμα, η περιοχή Πόρου-Υδρας-Πόρτο-Ύδρα-Ερμιόνη-Πόρτο-Χέλι-Σπέτσες-Κρανίδι-Λεωνίδιο δεν εξυπηρετείται, ούτε από το μισο-εγκαταλελλειμένο αεροδρόμιο της Τριπόλως!
44. Ελάφρυνση της γραφειοκρατίας και των υγειονομικών πιστοποιητικών, ώστε οι αγρότες να μπορούν να διαθέτουν εύκολα στα μαγαζιά την παραγωγή τους: λάδι, φέτα, λουκάνικα, σύγκλινα, τραχανά, χυλοπίτες, μέλι, κλπ.,
45. Δημιουργία Ελληνικού FACEBOOK για τους αγρότες. Κάθε αγρότης θα μπορεί να επιδεικνύει το αγρόκτημά του, να συνομιλεί με τους προμηθευτές και τους ενδιαφερόμενους, να ακούει τις συμβουλές τους, να παίρνει παραγγελίες, κλπ. Απορώ πως δεν υπάρχει φαντασία και γόνιμη σκέψη στη δημόσια διοίκηση.
46. Κίνητρα στους «διακινητές» αγροτικών προϊόντων (γιατί αυτοί μπορούν να σπρώξουν τα προϊόντα στα ράφια και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να δημιουργηθεί ο κατάλληλος Ελληνικός όγκος παραγωγής και να μειωθούν οι εισαγωγές) -για την διακίνηση Ελληνικών αγροτικών προϊόντων στην Ελληνική αγορά.
•Είναι ντροπή να εισάγουμε καρύδια, πατάτες, ντομάτες, κρεμμύδια, σκόρδα, μήλα, αχλάδια, λάχανα, κουνουπίδια, μπρόκολα, φραγκόσυκα, κάστανα, εσπεριδοειδή, κ.α
• Επίσης οργάνωση street fares γιά τα Ελληνικά αγροτικά και βιοτεχνικά προϊόντα σε κεντρικούς δρόμους πόλεων του εξωτερικού.
47. Ευρείας εκτάσεως εισαγωγή εμπειρογνωμόνων από Ολλανδία και Ισραήλ γιά την εφαρμογή προχωρημένων τεχνολογιών στη γεωργία, γιά την κατακόρυφη αύξηση της στρεμματικής απόδοσης!
48. Σε συνεργασία με τον ΣΕΒ και το HELLENIC INITIATIVE να οργανώσεις μιά ΕΚΘΕΣΗ και ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ των πιο INNOVATIVE PRODUCTS OF GREEK COMPANIES LARGE & SMALL!
 
THE FUTURE OF GREECE: THE MOST INNOVATIVE GREEK COMPANIES LARGE & SMALL!
 
49Άμεση Χορήγηση Ελληνικής ιθαγένειας σε όσους επενδύουν 2 εκατομ. Ευρώ σε τοποθετήσεις διάρκειας τουλάχιστον 10 ετών (ακίνητα, επιχειρήσεις, χρηματιστήριο, αλλά με εξασφάλιση ότι τα κεφάλαια αυτά θα μείνουν στην Ελλάδα για τουλάχιστον 10 χρόνια), χωρίς τις απίθανες γραφειοκρατικές διαδικασίες που απαιτούνται σήμερα- ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΤΟΥΣ! ΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΜΟΝΟ ΟΤΙ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΑΠΟΚΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!
• ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ NON-DOM = NON- DOMICILE ώστε να εγκατασταθούν στην Ελλάδα εκατομμυριούχοι του εξωτερικού!
50. Επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου Εμπορευμάτων Πειραιά για συναλλαγές σε σιτάρι, δημητριακά, ελαιόλαδο, καπνά, βαμβάκι, κλπ. (σε συνεργασία με Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, ΣΜΕΧΑ, ΠΑΣΕΓΕΣ, Πανεπιστήμιο Πειραιά).
51. Διευκόλυνση της σύνδεσης νησιών και παράκτιων περιοχών με υδροπλάνα.
52. Κίνητρα για την ανακύκλωση απορριμάτων από φορείς του ιδιωτικού τομέα. Τα σκουπίδια σήμερα θεωρούνται νομικά “δημόσιο αγαθό”, δυσκολεύοντας κατά πολύ την εμπλοκή ιδιωτικών φορέων στην επίλυση του προβλήματος!
53. Δημιουργία εθνικού πάρκου / δρυμού στο Τατόϊ και σε βουνά όπως ο Ταΰγετος,κ.α.
54. Εκστρατεία για να φυτευτούν 80 εκατομ. δένδρα σε όλη την Επικράτεια.
55. Διευκόλυνση των προσπαθειών και επενδύσεων για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας.
56. Διευκόλυνση των επενδύσεων για ανάπτυξη ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
57. Απλοποίηση της αστείας νομοθεσίας γιά την εγκατάσταση πλωτών εξεδρών και εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής.
58. Κίνητρα γιά τη ανάπτυξη θαλάσσιων ταξί μεταξύ Λιμένα Πειραιά, Ζέας, Φαλήρου, Γλυφάδας, στον Θερμαϊκό, κ.α.
59, Επιτάχυνση της έκδοσης αδειών εξερεύνησης για πετρέλαιο σε Ιόνιο, ηπειρωτική Ελλάδα ( Ν. Ιωαννίνων) και κάποιες περιοχές του Αιγαίου και διευθέτησης των θεμάτων ζωνών οικονομικής εκμετάλλευσης.
60. Για να μειώσουμε την εξάρτηση από Ρωσικό φυσικό αέριο, και από φυσικό αέριο που έρχεται με αγωγούς μέσω Τουρκίας, θα μπορούσαμε να εισάγουμε υγροποιημένο φυσικό αέριο, να το εξαερώνουμε σε ειδικές μονάδες στην Καβάλα, και να το διοχετεύουμε στο διεθνές δίκτυο αγωγών.
Περίπου 40 χιλιόμετρα από τα Ελληνικά σύνορα, διέρχεται ο Βουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου και μπορεί να αποθηκεύουμε στις άδειες πλέον γεωλογικές κοιλότητες της Βουλγαρίας ή στον Πρίνο, ποσότητες ασφαλείας (δημιουργώντας ένα buffer stock για όλη την περιοχή: Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ελλάδα, Σερβία).
61. Όπως περιγράψαμε παραπάνω, η Ελλάδα χρειάζεται νέες επενδύσεις! Χωρίς αυτές δεν πρόκειται να υπάρξει ανάπτυξη!
Αλλά οι περισσότερες Ελληνικές επιχειρήσεις είναι καταχρεωμένες!
Θα αναμόρφωνα άμεσα το πτωχευτικό μας δίκαιο!
Όσο οι επιχειρήσεις παραμένουν υπερχρεωμένες, ΔΕΝ μπορούν να προσελκύσουν «ούτε σέντ» από τους επενδυτές!
Χωρίς όμως επενδύσεις και μάλιστα σε εταιρείες που υπάρχουν, και ήδη έχουν δομή, γραμμές παραγωγής, τεχνογνωσία και δίκτυα διανομής, ΔΕΝ πρόκειται να υπάρξει ανάπτυξη.
Και όμως, πάμπολλες υπερχρεωμένες επιχειρήσεις ενώ έχουν αξιόλογη,
1. Τεχνογνωσία
2. Καλό και έμπειρο εργατικό δυναμικό,
3. Operational εγκαταστάσεις, και
4. Φήμη, πελατεία, παρουσία, καλές πωλήσεις και μερίδιο αγοράς ….. δεν μπορούν να προσελκύσουν επενδυτικά κεφάλαια λόγω της υπερχρέωσής τους!
Θα έδινα λοιπόν τη δυνατότητα στις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, είτε:
1α. Να δημιουργήσουν μια νέα μητρική εταιρεία στην οποία να μεταφέρονται και όλες οι μετοχές, αλλά και ΟΛΑ τα δάνεια και ΟΛΕΣ οι υποχρεώσεις πρός το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία,
1β…. η να μεταφέρουν ΟΛΕΣ τις ουσιαστικές τους παραγωγικές και εμπορικές τους δραστηριότητες και τα στοιχεία του ενεργητικού τους, σε μιά νέα θυγατρική, ιδιοκτησίας 100% της (προβληματικής) μητρικής!
Έτσι οι επενδυτές που θα ήθελαν να επενδύσουν στην καθαρή οικονομικά θυγατρική, δεν θα είχαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της υπερχρέωσης της μητρικής!
Επιπλέον, ούτε η μητρική θα έχανε κάτι, αφού θα είχε το 100% των μετοχών της θυγατρικής!!
Αλλά ούτε και οι τράπεζες θα έχαναν, αφού η ανάπτυξη της νέας θυγατρικής και οι επενδύσεις σε αυτές θα αύξανε τη συνολική αξία της μητρικής στην οποία έχουν δανείσει!!
Επιπλέον θα μπορούσε να υπάρχει ρήτρα ώστε όποιος θα επένδυε στη θυγατρική, να έπρεπε να πάρει την έγκριση, το “approval” και των τραπεζών, οι οποίες θα είχαν το δικαίωμα ελέγχου όλων των συναλλαγών, το δικαίωμα να ορίζουν τον Οικονομικό Διευθυντή και τους Ελεγκτές!
Θα απαιτηθεί φυσικά και μια ειδική νομοθετική ρύθμιση ώστε η νέα καθαρή από χρέη θυγατρική να μην μπορεί να θεωρηθεί άμεσα “διάδοχος” της καταχρεωμένης μητρικής και αυτόματα οι απαιτήσεις να περάσουν σε αυτή.
62. Θα προσπαθούσα να προσελκύσω γύρω μου τους πιο καταξιωμένους Έλληνες, όποιες και να ήταν οι πολιτικές τους προτιμήσεις.
Το 1979 ο περίφημος (και άλλης κλάσης τραπεζίτης και όχι τραπεζικός εξ’ διορισμού) Walter Wriston, Διοικητής της Citigroup, σε ένα γεύμα που είχε παραθέσει για μας τους τότε νεοπροσληφθέντες trainees στη Citibank στη Νέα Υόρκη,
«πρώτο μου μέλημα είναι να προσελκύσω τα καλύτερα ταλέντα στη Citi! Μετά, εσείς θα βρείτε τι πρέπει να γίνει, και πως! Αυτό είναι δική σας δουλειά»
Όπως είχε παρατηρήσει ο Πλάτωνας στη Πολιτεία, οι περισσότεροι καταξιωμένοι στον ιδιωτικό τομέα δεν επιζητούν μπλεξίματα με το Δημόσιο.
Δεν τους ενδιαφέρει να προσφέρουν το δικαίωμα στον καθένα να τους κατακρίνει, να τους καταγγέλλει, να τους «τρολάρει», για να βγάλει τα απωθημένα του!
Ούτε να γίνονται με το παραμικρό αντικείμενο εισαγγελικής έρευνας και μάλιστα σε ‘βάθος εικοσαετίας’!
 
{Μόνο οι “λάθρα βιώσαντες” δεν έχουν πολλά μεμπτά αφού δεν έκαναν τίποτα και δεν πέτυχαν τίποτα, σπεύδουν όμως να εμφανισθούν ως “νέοι και άφθαρτοι”!}
Αν όμως, τους το ζητάγαμε επιτακτικά, αρκετοί καταξιωμένοι, όχι όλοι, αλλά αρκετοί, θα έλεγαν “ναι”, τουλάχιστον για ένα διάστημα!
Ενδεικτικά λοιπόν…
Αθανασίου, Βαμβακίδης, Βαρελάς, Βεζανής, Βουράκης, Γιαβρόγλου, Δαμπάσινας, Ζαφειρίου, Ζομπανάκης, Θεοδωρίκα, Θεοδωρόπουλος, Καζάς, Καραβίας, Κατούνας, Κοκκόλ, Κολακίδης, Κοντογούρης, Κούλης, Κούρτης, Κούτρας, Κυριακίδης, Κυριακού, Λαμπρόπουλος, Μάκκας, Μανιός, Μαχαίρας, Ξαφά, Μανουηλίδης, Μονοκρούσος, Μούργος, Παληός, Παναγόπουλος, Παντελάκης, Παπαδάτος, Παπαλεξόπουλος, Ράμφος, Σαμπατακάκης, Σταματέλου, Στεφανόπουλος, Ταύλας, Τερζής, Τραβλός, Τσάκος, Τσόπελας, Τσουκαλάς, Φέσσας, Χατζηδημητρίου, Χήτος, και άλλοι! Πολλοί άλλοι!
63. Θα καλούσα σε τακτικές συναντήσεις καταξιωμένους επιχειρηματίες και επαγγελματίες και βουλευτές όλων των κομμάτων για να ακούσω τις απόψεις τους.
64. Θα σταμάταγα το φοροκυνηγητό γιά υποθέσεις πέραν της επταετίας! Το να θεωρείται κάθε φορολογική διαφορά υπόθεση «ξεπλύματος μαύρου χρήματος», κλπ., και να ζητούνται παραστατικά και αποδείξεις γιά 15 χρόνια, όχι μόνο καταναλώνει απίστευτη οικονομική και ψυχολογική ενέργεια, αλλά καθιστά την κοινωνία μας Οργουελιανού τύπου!
Γι’αυτό σε κανένα σοβαρό κράτος δεν ισχύουν τέτοιες διατάξεις.
επιχειρηματιας κομπινα
65. Θα κοίταζα πως θα μπορούσα να επιταχύνω την ανάπτυξη του αεροδρομίου του Ελληνικού που όλο και και κάπου σκαλώνει, ενώ θα μπορούσε να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και εκατομμύρια μεροκάματα.
66. Θα διερευνούσα πως θα μπορούσαμε να δυναμώσουμε την Ελληνική ναυτιλία, τη στροφή των νέων στα ναυτιλιακά επαγγέλματα, και πως θα μπορούσαμε να καταστήσουμε τον Πειραιά ακόμα πιο σπουδαίο παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο, δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
67. Αντίστοιχα και για τον τουρισμό, κυρίως με την διευκόλυνση έκδοσης βίζας για τους επισκέπτες μας.
69. Θα εφάρμοζα τα σχέδια πολύ σύγχρονων αντιλήψεων νόμων που είχαμε συντάξει στο Γενικό Λογιστήριο για
•τα «Κληροδοτήματα»,
•τις «σχολάζουσες» κληρονομίες,
•τον καθορισμό και την οριοθέτηση των «αιγιαλών και των παραλιών»,
•τα «αυθαίρετα και τα διακατεχόμενα» ακίνητα και
•τους «οικονομικούς ελέγχους» στους φορείς του δημοσίου και όλα τα νομικά πρόσωπα που ενισχύονται οικονομικά από το Κράτος!
70. Τέλος θα εφάρμοζα και μια πολύ πιο αιρετική πολιτική που θα απαιτούσε ευρύτερη συναίνεση:
Θα μοίραζα τις μετοχές όλων των κρατικών επιχειρήσεων στα 11 εκατομμύρια Ελλήνων δωρεάν!
Αυτοί θα γινόντουσαν οι πραγματικοί ιδιοκτήτες!
Για τις μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο δημόσιες επιχειρήσεις:
α. θα μετοχοποιούσα το κεφάλαιό τους,
β. θα εισήγαγα τις μετοχές τους με συνοπτικές διαδικασίες στο ΧΑΑ (είχα περάσει εγώ σχετικό νόμο το 1993)
γ. θα μοίραζα τις μετοχές τους στα 11 εκατομμύρια ελλήνων που θα μπορούσαν ύστερα από 5-10 μήνες να να τις διαπραγματεύονται ελεύθερα στο χρηματιστήριο.
Όταν πωλούσε κανείς τις μετοχές του  μέσω του Χρηματιστηρίου, το 30% των εσόδων θα πήγαινε σε αποθεματικό για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, ενώ το 70% θα ήταν καθαρό όφελος στη τσέπη του Έλληνα πολίτη!
Περίπου με μια τέτοια μεθοδολογία προχώρησαν στην ιδιωτικοποίηση οι σοβιετικού τύπου οικονομίες της Πολωνίας, της Τσεχίας, της Σλοβακίας, της Πολωνίας και της Ουγγαρίας για το πέρασμά τους από τον κομμουνισμό στην ανοικτή οικονομία
Έτσι, μόλις παρουσιάσουμε ουσιαστικό έργο και υλοποιήσουμε τέτοιες ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις, και αποκαταστήσουμε κάποια εικόνα αξιοπιστίας κι σοβαρότητας, θα συζητούσαμε μια νέα ουσιαστική ελάφρυνση του official sector debt, ώστε να ελαφρυνθεί το βάρος και το κόστος εξυπηρέτησής του!
Χωρίς τέτοιες ριζοσπαστικές προσεγγίσεις (και αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις που να τις διευκολύνουν), η Χώρα μας θα παραμείνει ουραγός και πολύ κάτω των πραγματικών δυνατοτήτων των Ελλήνων!
Και όμως μπορούμε να φέρουμε τα πάνω κάτω!
**PS
Έκανα κάποιους πολύ πρόχειρους υπολογισμούς γιά την συγκριτική παραγωγικότητα του Ελληνικού γεωργικού τομέα!
 
Ολλανδία
45 εκατ.στρεμματα.αγροτ.καλλιεργ.= αξία παραγωγής = €74 δισεκ. = €1.700 /ανά στρέμμα!
 
Ελλάδα
37 εκατ.στρέμματα.αγροτ.καλλιεργ.= αξία παραγωγής €7 δισεκ. περίπου! = € 190 /ανά στρέμμα!
 
Μιά σχέση παραγωγικότητας περίπου 1:9 (υπέρ των Ολλανδών)
Ισραήλ
5.8 εκατ,στρέμματα.αγροτ.καλλιεργ. = αξία παραγωγής €7.5 δισεκ. = €1290 /ανά στρέμμα!
Μιά σχέση παραγωγικότητας σχεδόν 1:7 (σε βάρος μας)!!
бﳰܨ婡 �ꫥ߳ﵭ �娭骞 祿 ݪ᭡�峧읱頴粠Աߴ粠29 ɡ�ᱟﵠ2013, 200 ᣱ��꼬⯠�͟ꡩᲬ ���ᠴݱ ꡩ ꩭި窡�妯߮ ̝ᱡ䱼쯵頡ᠷ�ᬠ褐ᣱ�㞪᭠ 䱼쯠ꡩ �ݪ륩㩡 럣ᠫ尴ܮ ̜멳� ᭴鬝�頪᩠쥠�T. (EUROKINISSI/ʙӔS ͔́ƉQǓ)
Εύκολα φαντάζεται κανείς πόσο θα μπορούσε να βελτιωθεί η στρεμματική απόδοση γιά τον Έλληνα αγρότη, με το επιπλέον εισόδημα να πηγαίνει κατά το μεγαλύτερο ποσοστό στη τσέπη του!!
Υπάρχουν κάποιες “δικαιολογίες”: σχετικά μικρές ιδιοκτησίες, ορεινοί όγκοι, μέτριες υποδομές, κρατικές δυσλειτουργίες, χαμηλό ποσοστό μεταποίησης και προστιθέμενης αξίας, χαμηλή αξιοποίηση πρόϊμων νωπών προϊόντων, κ.α. 
Απλά θέλω να δείξω ότι αφού μπόρεσαν οι Ισραηλινοί να πετύχουν τέτοιες αποδόσεις σε περιβάλλον «ερήμου», κάτι καλύτερο θα μπορούσαμε και εμείς!
 
Η Χώρα διαθέτει πολύ καλά μυαλά που θα μπορούσαν να βοηθήσουν να γίνουν άλμματα!
Και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη πολύ αξιόλογες αγροτικές ιδιωτικές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες
Μπορούμε!

Σχόλια (2)

  1. Author’s gravatar

    Κύριε Δούκα,
    Πολύ φοβάμαι ότι το άρθρο αναφέρεται σε πολύ γενικές κατευθύνσεις χωρίς να βλέπει το δάσος. Το πρόβλημα δε λύνεται με “συνταγές” αφού είναι δομικό και αφορά σε μεγάλο βαθμό στην Ελληνική κοινωνία. Εκφράσεις του τύπου “αφού πέτυχαν οι Ισραηλινοί σε περιβάλλον ερήμου κάτι καλύτερο θα μπορούσαμε και εμείς” δείχνουν τουλάχιστον επιφανειακή ανάγνωση του ελληνικού προβλήματος. Οι χώρες που αναφέρετε σαν παραδείγματα στηρίζονται διαχρονικά στην ύπαρξη ισχυρών πολιτειακών θεσμών και στην αναγνώριση/επιβράβευσή της αριστείας με επιλογή/προώθηση των κατάλληλων ατόμων στις κατάλληλες θέσεις. Διαφορετικά ούτε η Ολλανδία θα ήταν κοσμοκράτειρα το 17ο/18ο αιώνα ούτε το Ισραήλ που περιστοιχίζεται από εχθρούς θα είχε επικρατήσει σε τέσσερεις πολέμους. Στο Ισραήλ μπορείς να γίνεις στρατηγός ή καθηγητής ΑΕΙ Α’ βαθμίδας στα 38-40 σου αν έχεις τις απαραίτητες ικανότητες, οι οποίες βεβαίως αναγνωρίζονται. Η ίδια χώρα έχει πάρει 6 Νομπέλ τα τελευταία 16 χρόνια από τα οποία τα τρία είναι στη Χημεία (2007, 2009 και 2011, ένα ανά δύο χρόνια) και τα αποτελέσματα της έρευνας χρησιμοποιούνται στην παραγωγή.
    Στην Ελλάδα κανείς δεν θέλει να ακούσει για πραγματική ατομική/συλλογική αξιολόγηση, ούτε καν σε επίπεδο ΑΕΙ, με εξαίρεση μερικά αξιόλογα περιφερειακά Ιδρύματα, κυρίως στην Κρήτη. Η έννοια του πελατειακού κράτους (σχέση ηγεμόνα/υπηκόου όπως πολύ σωστά το θέτει ο Π. Κονδύλης) δεν υφίσταται στο Ισραήλ και την Ολλανδία. Σε αντίθετη περίπτωση το Ισραήλ ίσως να μην υπήρχε σαν κρατική οντότητα. Σε ότι αφορά στη σημασία της αριστείας στην επιβίωση μιας χώρας ρωτήστε αυτούς που έχουν φύγει όχι μόνο μετά το 2009 αλλά από το 2000 και μετά. Αιμορραγία επιστημονικού δυναμικού γινόταν ανέκαθεν, απλά τα τελευταία 8 χρόνια επιταχύνθηκε ενώ προστέθηκε και η φυγή του (όποιου) τεχνικού δυναμικού.
    Αν θέλετε να δείτε την Ελλάδα να προοδεύει θα πρέπει:
    α) Να ενισχυθούν οι ανεξάρτητοι θεσμοί. Δε χρειάζεται περισσότερη ανάλυση. Δε νομίζω ότι το επιθυμεί το πολιτικό προσωπικό. Τα περισσότερα από τα σημεία που προτείνετε είναι αυτονόητα και καλύπτονται αυτόματα από την ύπαρξη ανεξάρτητων θεσμών. Στις χώρες που αναφέρατε οι θεσμοί δεν επιβλήθηκαν από την Πολιτεία ή το εξωτερικό (ρωτήστε και τον Καποδίστρια ή τη Βαυαρική Αρμοστεία για, περισσότερες πληροφορίες) αλλά ήταν αποτέλεσμα κοινωνικών ζυμώσεων. Στην Ελλάδα δεν υπήρξαν τέτοιες ζυμώσεις λόγω διαφορετικής κοινωνικής/ιστορικής εξέλιξης.
    β) Να σταματήσουν οι άμεσες επαφές μεταξύ κράτους και πολιτών δηλαδή να εξαλλειφθεί το πελατειακό κράτος. Βλέπετε κάτι τέτοιο εφικτό με το σημερινό πολιτικό προσωπικό ανεξαρτήτως πολιτικής απόχρωσης και με τους υπάρχοντες πολιτειακούς θεσμούς; Εγώ όχι. Ρωτήστε τον κο Λ. Ρακιντζή για περισσότερες πληροφορίες.
    γ) Να αναγνωριστεί ότι κάποιοι πολίτες είναι περισσότερο ικανοί από μερικούς άλλους σε κάθε επιχειρηματικό/επιστημονικό τομέα και να χρησιμοποιηθούν οι καινοτομικές ιδέες τους για ανάπτυξη, δηλαδή να αναγνωριστεί και να επιβραβευτεί η αριστεία/παραγωγή νέων ιδεών. Πιστέψτε με υπάρχουν ανεξάρτητοι τρόποι αναγνώρισης που υιοθετούνται μεταξύ άλλων και από τις “χώρες παραδείγματα” που χρησιμοποιήσατε, Ολλανδία και Ισραήλ.
    δ) Να χαραχθεί αναπτυξιακή πολιτική με πραγματικά ορθολογικά κριτήρια που να στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό, αρχικά στην τόνωση της (όποιας) εγχώριας βιομηχανίας και στη συνέχεια στην ανάπτυξή της. Διαφορετικά σας διαβεβαιώνω ότι δεν έχει κανένα νόημα η ύπαρξη 2 Πολυτεχνείων και 5 Πολυτεχνικών Σχολών και 6-7 Φυσικομαθηματικών σχολών στη χώρα, με χιλιάδες απόφοιτους οι οποίοι θα συνεχίζουν να φεύγουν στο εξωτερικό, όπως και σήμερα. Τα περισσότερα από τα σημεία τόνωσης της οικονομικής δράστηριότητας που προτείνετε αναφέρονται σε ανάπτυξη υπηρεσιών.
    ε) Να υπάρχει συνεχής εποπτεία των όποιων αναπτυξιακών δράσεων αποφασιστούν, από ανεξάρτητους φορείς. Θυμηθείτε πόσα επιχειρηματικά δάνεια δόθηκαν σε βιομηχανικές μονάδες της Β. Ελλάδας το διάστημα 1995-2005 και στη συνέχεια αυτές μετέφεραν τις δραστηριότητές τους σε γειτονικές χώρες χωρίς καμμία συνέπεια.
    Δυστυχώς δε βλέπω κάποιο φως αφού για να υλοποιηθούν τα περισσότερα από αυτά θα πρέπει να συναινεί η Ελληνική κοινωνία, η οποία δε θέλει, ίσως γιατί δεν έχει επαρκή καθοδήγηση από το πολιτικό προσωπικό.

  2. Author’s gravatar

    εγω ενα μονο πραγμα θελω να μαθω απο τον πετρο δουκα….. ποιος δεν σας επετρεπε να τα κανατε ολα αυτα στην νδ οταν κυβερνουσατε….???? καποιος θα εχει την ευθυνη .. το ονοματεπονυμο του θελω να μαθω μονο  .. κατα τα αλλα ολη αυτη η θεωρια με βρισκει συμφωνο… αλλα δεν παυει να ειναι μονο θεωρια γιατι στην πραξη δεν εγινε τιποτα απο ολα αυτα οταν ηταν κυβερνηση η νδ…. :)…..

Σχολιάστε