Ενέργεια: Ιδού τα μεγάλα deals! Σε ποιο έργο «ψηφίζουν» όλοι… Βαρδινογιάννη!

Ενέργεια: Ιδού τα μεγάλα deals! Σε ποιο έργο «ψηφίζουν» όλοι… Βαρδινογιάννη!

Συζητήσεις Κοπελούζου –Βαρδινογιάννη για την ΔΕΠΑ Εμπορίας – Εντός του α΄ εξαμήνου οι αποφάσεις για ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας. Ραγδαίες ανακατατάξεις, ηχηρές συνεργασίες αλλά και μεγάλες προκλήσεις στον μέτωπο των διεθνών αγωγών φυσικού αερίου, χάρη στους οποίους η χώρα μας αναβαθμίζει το ρόλο της ως ενεργειακός κόμβος της Μεσογείου, φέρνει η αυγή της νέας χρονιάς στον τομέα της ενέργειας.

East Med

Οι εξελίξεις είναι τόσο καταιγιστικές που αμέσως μετά την Πρωτοχρονιά επισημοποιήθηκε με την υπογραφή στις 2 Ιανουαρίου στην Αθήνα, της Διακρατικής συμφωνίας για τον East Med μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου και Ισραήλ. Η συμφωνία, η οποία προβλέπει την μεταφορά αερίου από τα νέα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας και Κύπρου,  με ένα γιγαντιαίο πρότζεκτ συνολικού ύψους 7 δισ. ευρώ, επισπεύθηκε λόγω των Τουρκικών προκλήσεων με στόχο την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ και την διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού.

Πρόκειται για ένα έργο που ξεκίνησε να μελετάται ως προτεινόμενο έργο από τη ΔΕΠΑ το 2012  και έχει συμπεριληφθεί στον Κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Φορέας υλοποίησης του μεγάλου πρότζεκτ είναι η ΥΑΦΑ Ποσειδών, θυγατρική της ΔΕΠΑ, που είναι υπεύθυνη για τη μελέτη, την κατασκευή και τη λειτουργία άλλων δύο αγωγών: του υποθαλάσσιου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Ιταλίας (IGI Poseidon) και του Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού (IGB) στο έργο του οποίου συμμετέχει με 50%.

Ιδιωτικοποιήσεις

Άμεσες προμηνύονται οι εξελίξεις και στο πεδίο των ιδιωτικοποιήσεων, ένας τομέας που έχει μείνει πίσω και έχει στερήσει σημαντικά έσοδα από τα δημόσια ταμεία. Η αρχή έγινε προ 15 ημερών με την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την ΔΕΠΑ Υποδομών. Αρχές Φεβρουαρίου, αναμένεται να βγει στον αέρα, η προκήρυξη για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, για την οποία υπάρχουν διαπραγματεύσεις και συζητήσεις μεταξύ κορυφαίων ομίλων της χώρας, διεθνών εταιρειών αλλά και μεγάλων funds.

Τελευταία, στο σκηνικό που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται για πιθανές συμμαχίες έχουν προστεθεί πληροφορίες που κάνουν λόγο για συζητήσεις συνεργασίας μεταξύ της Μotor Oil και του ομίλου Κοπελούζου.

Μέσα στο α΄ τρίμηνο του έτους, η κυβέρνηση αναμένεται να λάβει τις τελικές αποφάσεις για την πώληση περαιτέρω ποσοστού του ΑΔΜΗΕ (σήμερα ελέγχει το 24% η Κινεζική State Grid) και μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται να έχει οριστικοποιηθεί το σχέδιο πώλησης του ΔΕΔΔΗΕ. Πρόσφατα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε ότι θα πουληθεί το 49% των μετοχών της εταιρείας. Στον προθάλαμο, βρίσκεται αντίστοιχα και η πώληση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Καβάλας, για την οποία το ΥΠΕΝ προχώρησε πρόσφατα σε νομοθετική ρύθμιση με τον διαγωνισμό να δρομολογείται εντός του α΄εξαμήνου του 2020.

Υποδομές

Στο χώρο των υποδομών, το επόμενο διάστημα, αναμένεται να «κλειδώσει» το τελικό μετοχικό σχήμα που θα αναλάβει την λειτουργία της πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη (FSRU).

Πριν λίγες μέρες, επισφραγίστηκε η συμμετοχή με 20% της ΔΕΠΑ στην Gastrade, την εταιρεία που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του FSRU. Απομένουν οι τελικές αποφάσεις των άλλων υποψήφιων μετόχων, της βουλγαρικής BulgarGasTrans  και της ρουμανικής Rompetrol, οι οποίες εμφανίζονται να βρίσκονται στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων αποκτώντας επιπλέον 20% έκαστος. Στους υπόλοιπους μετόχους περιλαμβάνονται με 20% η Gaslog, συμφερόντων του εφοπλιστή Λιβανού και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος υλοποιεί το μεγάλο project.

Τέλος Ιανουαρίου, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση του έργου, για την δέσμευση χωρητικότητας στο FSRU, εξέλιξη που θα ανάψει το φως για να ληφθεί η τελική επενδυτική  πρόταση.

Χωρίς αμφιβολία, η ΔΕΗ και η κυβερνητική πολιτική της απολιγνιτοποίησης, αποτελούν το πιο αποφασιστικό βήμα στην ενεργειακή σκακιέρα. Μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται να έχει επισημοποιηθεί το master plan για την δίκαιη μετάβαση στην μετά λιγνίτη εποχή. Αφορά τα επόμενα βήματα για τις περιοχές που θα δεχτούν το μεγαλύτερο πλήγμα από το λουκέτο στις λιγνιτικές μονάδας, με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη να διεκδικεί την μέγιστη υποστήριξη της ΕΕ για τις περιοχές της Αρκαδίας και της Δυτικής Μακεδονίας που θα υποστούν τις συνέπειες της νέας στρατηγικής.

Ο οριστικός θάνατος του λιγνίτη μέχρι το 2023, με την Πτολεμαϊδα 5 να είναι η μοναδική μονάδα που θα μείνει ανοικτή έως το 2028 (και αυτό υπό προϋποθέσεις), ανοίγει διάπλατα την πόρτα στις μεγάλες επενδύσεις στο φυσικό αέριο και τις ΑΠΕ. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα από το 2020 θα πρέπει να ξεκινήσει η υλοποίηση επενδύσεων στις ΑΠΕ ύψους 800 εκ. ευρώ σε ετήσια βάση, με ορίζοντα το 2030 ενώ εντός της χρονιάς θα μπουν οι βάσεις για την θεμελίωση τεσσάρων ακόμη μονάδων αερίου. Πρόκειται για τις επενδύσεις του ομίλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της Elpedison, του ομίλου Κοπελούζου και της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ.

Χρονιά ορόσημο αποτελεί το 2020 και για το target model, τo νέο Ευρωπαϊκό μοντέλο- στόχο για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Στο ΥΠΕΝ, φιλοδοξούν να είναι έτοιμο μέχρι τον προσεχή Ιούνιο, ωστόσο οι εκκρεμότητες και οι καθυστερήσεις γεννούν αρκετές αμφιβολίες για την υλοποίηση του συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος.

Σε ποιο έργο στηρίζουν όλοι Όμιλο Βαρδινογιάννη 

Αίτηση στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Αερίου, με την υποστήριξη των ανεξάρτητων παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας

Ως υποδομή στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα αλλά και την ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, που θα συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας από εναλλακτικές πηγές αποτελεί, σύμφωνα με τον όμιλο της Motor Oil, η πλωτή μονάδα LNG που σχεδιάζει στην Κόρινθο.

Ένα σχεδόν χρόνο  μετά την έγκριση του σχεδίου από την ΡΑΕ και στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την ανάπτυξη του έργου, ο όμιλος Βαρδινογιάννη κατέθεσε αίτηση στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προκειμένου να ενταχθεί στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ (Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) το έργο που σχεδιάζει η Διώρυγα Gas, θυγατρική του ομίλου Motor Oil.

Με την υλοποίηση του FSRU, ως ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ), υπολογίζεται να αυξηθεί έως 180.000 κυβικά μέτρα η συνολική δυναμικότητα αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου στην Ελλάδα ενώ στα πρόσθετα πλεονεκτήματα προβάλλει πέρα από το ανταγωνιστικό κόστος των τιμών φυσικού αερίου και η αποσυμφόρηση της Ρεβυθούσας.

H υποδομή προβάλλει επίσης ως μια εναλλακτική πύλη εισόδου υγροποιημένου φυσικού αερίου στο σύστημα που απαλείφει τα γεωπολιτικά ρίσκα. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου περνά στην Ελλάδα μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP).

Το σχέδιο προβλέπει την ανάπτυξη πλωτού τερματικού σταθμό αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού Κόλπου στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας καθώς και υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό Φυσικού Αερίου για τη διοχέτευση του αερίου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο στηρίζεται και από τους ανεξάρτητους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΣΑΗ), όπως είναι οι όμιλοι Μυτιληναίου, Elpedison, EΛΠΕ, ΉΡΩΝ, οι οποίοι με επιστολή τους στηρίζουν την επένδυση, υποστηρίζοντας ότι θα αποτελέσει νέα πύλη εισόδου για την χώρα προσφέροντας ευελιξία στις εισαγωγές αερίου.

Η Διώρυγα Gas  έχει προχωρήσει στην ωρίμανση του έργου και την λήψη των αναγκαίων αδειών ώστε η νέα υποδομή να αποτελέσει τον πρώτο πλωτό σταθμό LNG της Νότιας Ελλάδας. Η γεωγραφική περιοχή στην οποία βρίσκεται ευνοεί σύμφωνα με την εταιρεία την ομαλή κατανομή φορτίου του συστήματος ΕΣΦΑ κοντά στους μεγαλύτερους καταναλωτές αερίου.

Το FSRU της Motor Oil προβλέπεται να διαθέτει δεξαμενή χωρητικότητας 135.000 -180.000 κυβικών μέτρων, ενώ η μέγιστη ικανότητα αεριοποίησης του σταθμού θα είναι 470.000 Nm3/h. Υπολογίζεται ότι μέσω του σταθμού θα διακινούνται σε ετήσια βάση 2,6 bcm φυσικού αερίου τη στιγμή που η δυναμικότητα του συνόλου της ελληνικής αγοράς σήμερα, είναι περίπου 5 bcm.
Το FSRU της Διώρυγας θα εγκατασταθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά από τα Διυλιστήρια Motor Oil της Κορίνθου και θα συνδεθεί με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ μέσω υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού.

Από NewMoney

Σχολιάστε